Tarta rustica cu prune

Tarta cu prune

Simple is better :).  O tarta rustica si gustoasa cu prune.

Am disparut intr-o gaura neagra temporala, stiu, dar macar era una parfumata cu aroma de prajituri bune, carti, filme, gradinarit, feng shui (poate iti povestesc apoi). In compania lui Michi – catelusa muntomana. Si altele, mai putin placute care nu merita mentionate. Am testat tot felul de prajituri si  m-am indragostit iremediabil de o tarta – galette cu prune, cu o forma voit imperfecta …asa ca viata :). Si un gust delicios: aluatul friabil si gustos, dintr-un mix de faina alba normal si faina de malai, un strat de migdale si prunele care-ti fac cu ochiul in prim plan. Merge perfect la micul dejun, dupa pranz, la un ceai…adica tot timpul. Cu dozele indicate iti iese o tarta imensa dar fiind usoara dispare repede din farfurie,daca vrei poti injumatati dozele pentru o tarta de dimensiuni standard.

Ce zici, vii sa o gusti in gradina mea de pe balcon? Te astept la o felie de tarta si un ceai fierbinte :).

Ps: Cu venirea toamnei am mutat plantele in jumatatea insorita a balconului, cealalata jumatate a ramas cam golasa. Au ramas doar iubitele mele plante aromatice, simt ca e momentul sa plantez si o floare – doua. Ma atrag crizantemele, tomnaticele mele preferate….ale tale care sunt?

Felie de tarta cu prune

Tarta rustica cu prune

– avem nevoie de  tava mare a cuptorului

Ingrediente pentru umplutura:

5 – 6 prune foarte mari, ca cele din fotografie (cam 600g in total)

60g de migdale (le poti inlocui cu nuci)

5 linguri de zahar ( eu am folosi zahar brun)

o lingura – doua de frisca lichida, pentru a unge suprafata tartei

Ingrediente per aluatul de tarta:

450g de faina alba 00 (eu am folosit 300g de faina alba si 150g de malai macinat fin)

un varf de sare

1 lingurita de zahar

225g de unt nesarat, rece de la frigider, taiat in bucatele mici

apa foarte rece  : intre 60 ml si 120 ml, cantitatea de apa variaza pentru ca fiecarea fel de faina absoarbe diferit apa

putina faina pentru intinsul aluatului

Tarta cu prune

Cum se prepara aluatul pentru tarta:

Aluatul se poate pregati in blender sau , ca mine, cu propriile manute.

Amestecam faina, sarea si zaharul in blender (sau intr-un castron incapator). Adaugam bucatelele de unt rece , amestecam (cu blenderul sau cu varfurile degetelor) pana cand obtinem un aluat cu o consistenta asemanatoare cu cea a nisipului iar bucatelele de unt au dimensiunea unor boabe mici de mazare. Aceste bobite de unt neasimilate in aluat sunt cele care dau apoi aluatului consistenta caracteristica.

Adaugam 60 de ml de apa, amestecam cu blenderul sau cu o furculita pana cand aluatul incepe sa se lege putin.  Daca aluatul este prea uscat adaugam treptat si restul de apa, cate o lingura, amestecand mereu cu furculita(sau blnederul), pana cand aluatul incepe sa se lege.

Cu aluatul formam o minge, il invelim in folie alimentara. Cu ajutorul sucitorului  netezim mingea de aluat pana devine un disc plat. Il dam la frigider pentru o ora.

Aluatul se poate pastra la frigider pentru maxim 24 de ore sau in congelator pentru 3 luni.

Eu am lasat aluatul in frigider peste noapte, asa ca a doua zi l-am lasat vreo 15 minute pe masa de lucru pentru a-l inmuia putin.

Intindem aluatul pe o foaie de hartie de copt  presarata cu putina faina. Cu ajutorul sucitorului intindem aluatul, formand un cerc de 40 cm diametru si de vreo 0,5 cm grosime. Transferam aluatul intins (impreuna cu hartia de copt) in tava de copt.

Punem migdalele si 3 linguri de zahar in blender, actionam pana sunt bine maruntite. Folosim amestecul astfel obtinut pentru a acoperi aluatul.

Spalam prunele, le uscam, le taiem in jumatate, le scoatem samburele. Taiem jumatatile de pruna in felii, tinandu-le impreuna(adica nu feliem complet).  Distribuim feliile de pruna pe suprafata tartei, lasand o margine libera de 5 cm. Apasam putin prunele pentru a le face sa adere bine. Impaturim colturile aluatului spre interior.

Dam tarta la frigider pentru 30 de minute.

Incalzim cuptorul la 175°C.

Dupa cele 30 de minute de odihna in frigider, luam tarta si ungem bordurile de aluat cu frisca lichida. Presaram tarta cu cele 2 linguri de zahar ramase, distribuindu-le peste prune dar si peste aluat(pe langa aspectul estetic, adaosul de zahar este necesar deoarece aluatul in sine nu e deloc dulce).

Dam la cuptor la 175°C pentru 70 de minute circa, pana cand prunele se inmoaie bine iar aluatul capata o culoare auriu inchis spre aramiu. Scoatem din cuptor, lasam sa se raceasca si papam.

Tarta se conserva la temperatura camerei pentru 2- 3 zile.

Secrete din bucatarie:

–        eu am folosit niste prune foarte mari ca cele din fotografie, una cantarea cam 80 -100 g. Daca nu le ai la indemana poti folosi si prune mai mici.

–        pentru pregatirea aluatului am folosit 120 ml de apa plus alte 2 linguri deoarece aluatul mi se parea prea uscat.

(reteta din cartea “Martha Stewart’s Pies and Tarts”)
Pofta buna si pe curand!
5 gânduri despre „Tarta rustica cu prune

  1. Pingback: Galette crostata rustica con prugne | Matrioska Blog

  2. Nu puteam rata ocazia sa incerc reteta aceasta. A iesit f.buna, este exact momentul potrivit pt o astfel de tarta. Recunosc ca am cumparat pasta brisee, dar a fost, oricum, f.buna.

    • Buna Mirela, ma bucur tare mult ca ti-a placut. La aluatul asta vroiam sa incerc mixul de faina alba si malai(mi-a placut la nebunie) insa in rest si eu mai cumpar aluaturile pentru tarte. Imi promit mereu sa fac experimentul de a ma pune pe treaba sa pregatesc mai mult aluat si apoi sa-l tin la congelator pana cand ma loveste pofta de tarta. Teoretic e simplu, cu practica e mai greu:).

      • Si mie imi plac mult prajiturile cu malai, e una foarte buna putin mai jos(i-a palcut la nebunie si sotului, neasteptat pentru ca el detesta mamaliga), o poti face si simpla daca nu-ti plac fructele de padure. Ppanai cu malai n-am incercat, imi aduc aminte ca vazusem reteta in Sanda Marin. Acum ca stiu ca am amatori o sa mai pun retete cu malai:). Pe curand!

Lasă un răspuns

