Prajitura cu branza si mere – cheesecake din Bavaria

prajitura cu mere si branzaO delicioasa prajitura gen cheesecake cu mere: nucile si merele iti fac cu ochiul si ascund o umplutura cremoasa cu branza, iar totul este adapostit intr-o cochilie de aluat ca de biscuiti, totul degaja un parfum minunat de scortisoara, vanilie si lamaie. O reteta delicioasa, simpla si (aproape) light:) cu mere si branza quark(o poti inlocui cu iaurt).

quark versus quark:)

“Yupie!!!In sfarsit am gasit quark!” saltam fericita intr-un picior facand piruiete cu sacosa cu cumparaturi in mana.

El( privindu-ma peste ochelari,oarecum perplex): „dar de cand ai devenit tu interesata de fizica?”

Eu(nelansand chinuitoarele amintiri ale plictisitoarelor ore de fizica sa-mi stirbeasca entuziasmul):

„Dar nu ma refer la quark, particula elementara din fizica, ci la branza quark!”

El(el, iubitorul de branza ,a devenit brusc foaaaarte interesat): „aha,ciudat, n-am auzit niciodata de felul asta de branza, cum e?”

Si eu am descoperit de curand branza quark insa nu puteam pierde ocazia de a scoate un oftat atotstiutor : Quark este o branza proaspata, foarte folosita in Germania si Austria, asemanatoare branzei ricotta(ok, ricotta nu e chiar branza) si oarecum(vaaag) branzei de vaci proaspete. Branza quark e ideala pentru prepararea dulciurilor. Daca nu o gasiti o puteti inlocui cu iaurt grecesc dens, smantana, ricotta sau crema de branza(gen mascarpone sau Philadelphia).

Profitand de faptul ca am dat de branza quark am zis ca trebuie sa-o incerc neaparat intr-o reteta traditionala de la ea de acasa, din Germania, visam de mult timp la prajitura asta gen cheesecake cu mele din Bavaria.

Bavaria? Daca-ti spun Bavaria tie ce-ti vine in minte? Mie -in ordine alatorie- : strudel cu mere, superbe peisaje de munte, spectaculoasele castele din Bavaria Oktoberfest, bere…lista ar putea continua dar oricum nu ar fi inclus prajitura. Habar n-aveam de ea asa ca sunt tare multumita ca am descoperit-o, a devenit una dintre prajiturile mele preferate…si sper sa ajung cat de curand s-o mananc la ea acasa, in Germania. Intre timp ti-o recomand!reteta cu foto Prajitura cheesecake cu mere si branza

felie prajitura cu mere si branza

Prajitura cheesecake cu mere si branza(tarta bavareza) – reteta germana

-pentru o forma de 24 de cm-

Ingrediente pentru aluat

(poate fi inlocuit cu un pachet de aluat dulce din comert-cel pentru tarte-)

140g faina alba

un varf de sare

30g zahar tos

1 galbenus mare

115g unt rece

1-2 linguri de apa foarte rece(eu am pus un castronel cu apa la congelator sau pe balcon)

Ingrediente pentru umplutură

250g branza quark( o poti inlocui cu iaurt dens grecesc sau smantana traditionala, urda, ricotta sau branza gen Philadelphia )

50g zahar brun (il poti inlocui cu cel alb)

100g zahar alb

2-3 linguri de suc de o lamaie proaspat stoarsa

o lingurita de esenta de vanilie

3 -4 mere

1 ou mare

coaja rasa de la o lamaie

o mana de nuci(50g)

zahar tos pentru decorat prajitura

Cum se prepara prajitura cu mere si branza

Cum se prepara prajitura cheesecake cu mere

Cum se prepară aluatul prăjiturii

Intr-un recipient amestecam faina, sarea si zaharul. Adaugam untul taiat bucatele si amestecam cu varfurile degetelor(sau cu un mixer cu lamele speciale pentru aluat-cele în formă de spirală, nu cel de tel-)pana cand compozitia are o consistenta ca a nisipului.

Intr-o farfurie adanca batem cu furculita galbenusul cu apa, apoi le turnam peste faina, amestecand pana cand compozitia devine vascoasa.  Amestecam putin cu mainile pana cand aluatul se leaga. Cu aluatul formăm o minge, o învelim cu folie alimentară şi o dăm la frigider pentru jumătate de oră cât să se întărească puţin.

Încălzim cuptorul la 190°C.

Ungem cu unt şi presăram cu puţină faină(eliminând făina în exces) o formă de tort de 24 de cm diametru, de preferinţă cu pereţii detaşabili. Dacă nu aveţi o formă cu pereţi detaşabil cel mai bine e să folosiţi hârtie de copt pentru a tapeta formă(în acest caz nu mai e nevoie să ungeţi forma).

Presărăm masa de lucru cu  făină şi întindem aluatul cu sucitorul, apoi punem aluatul în formă creând borduri de aluat cam de 4 cm înălţime. Acoperim aluatul cu hârtie de copt şi punem deasupra boabe de fasole pentru a evita creşterea neuniformă a aluatului.

Dăm aluatul la cuptor pentru 10-15 minute, nu trebuie să se coacă complet ci doar să se închege puţin. Îl scoatem din cuptor si il lasam sa se raceasca putin.

Cum se prepara compozitia prajiturii

Maruntim grosolan nucile.

Cojim merele si le taiem in felii nu foarte subtiri, le stropim cu zeama de lamaie. Amestecam zaharul brun cu scortisoara si apoi il folosim pentru a acoperi mele in  mod uniform.

Amestecam cu telul branza quark ,oul, zaharul alb, esenta de vanilie si coaja de lamaie. Turnam compozitia atfel obtinuta peste aluat, netezim suprafata si o acoperim cu fellile de mere dispuse in cerc. Presaram si nucile.

Dăm la cuptor la 180°C pentru aproximativ 40 de minute sau pana cand devine aurie. Când e gata o scoatem din cuptor, compoziţia se leagă şi întăreşte şi ulterior prin răcire. Aşteptăm să se răcească complet înainte de a o scoate din formă, apoi o dăm  la frigider pentru câteva ore înainte de a o servi.

Se serveşte rece sau calduta.

cateodata mancarea imi ofera si posibilitatea de a calatori imaginar: o cheesecake din Bavaria si un castel de poveste din Romania

Mi-ar fi placut sa pot prezenta prajitura impreuna cu niste fotografii ale faimoaselor castele din Bavaria, insa, in timp ce ma pregateam sa cer ajutor fotografic prietenilor calatori, mi-am adus aminte ca avem si noi in Romania un castel de basm amplasat  intr-un zona pitoresca de munte: castelul Peles, construit de primul Rege al Romaniei, Carol de Hohenzollern-Sigmaringen, originar din Germania. Castelul Peles are dimensiuni reduse comparativ cu cele din Bavaria, dar compenseaza din plin prin interioarele luxuoase, amenajate cu mult bun gust si stiluri foarte variate. Iar Pelisorul, la doar 2 pasi, este o mica bijuterie de art nouveau. Un castel minunat pe care cred ca toti l-am vizitat , nu-i asa? Eu am fost recent in vizita in 2012 si cu “turul lung”am descoperit si ultimul etaj(redeschis recent), sa nu-l pierdeti daca treceti pe acolo.

castel peles Romania

Lasă un comentariu